Γέροντος Σωφρονίου

ΑΓΩΝΑΣ ΘΕΟΓΝΩΣΙΑΣ - Επιστολές προς τον Δ. Μπάλφουρ1.

Αποσπάσματα (με σχόλια υπό ΛΜΔ) από

συμβουλές των Αγίων γερόντων Σιλουανού και Σωφρονίου:

 

(Α)

 

 

   ...Οι Αθωνίτες γέροντες (στη συντριπτική πλειοψηφία) δεν διάκεινται ευνοϊκά απέναντι στον Μητροπολίτη Σέργιο, γιατί κρίνουν το έργο του με τα μάτια του Μητροπολίτου Αντωνίου και της συνόδου του2.

    Εγώ (ο γ. Σωφρόνιος) δεν απέκρυψα την τοποθέτησή μου υπέρ της Ρωσικής Πατριαρχικής Εκκλησίας, γι' αυτό και δέχθηκα κάποια καταδίωξη3...

 

 

 

   Οι άγιοι γέροντες Σιλουανός δεξιά σε νεαρή σχετικά ηλικία, και Σωφρόνιος αριστερά.

Agios Silouanos
 

      Και η Αγία Γραφή μαρτυρεί ότι και οι προφήτες δίνουν συμβουλή «κατά την καρδίαν» αυτού που ερωτά.

 

 

(Β)

 

 

      Δεν θέλω να σας λυπήσω4. Αλλά εσείς ο ίδιος καταλάβατε την αιτία για τις αντιφάσεις στις συμβουλές του Γέροντα πατρός Σιλουανού. Αν ενεργούσατε με πίστη σύμφωνα με την πρώτη συμβουλή, τότε δεν θα υπήρχε χώρος για αντίφαση. Είναι η τα πάντα σκεπάζουσα αγάπη που αντιφάσκει.

 

      Ανέφερα στον πατέρα Σιλουανό και ένα πράγμα ακόμη. Λέω: «Μου είναι πολύ δύσκολο να γράφω ή να ομιλώ στον πατέρα Δημήτριο, όταν βλέπω ότι μας κατανοεί με το δικό του τρόπο. Νομίζει ότι οι συμβουλές μας οφείλονται στο ότι εμείς ενδιαφερόμαστε να τον κρατήσουμε στην Ρωσική Εκκλησία. Μερικές από τις ενέργειές μας δεν τις κατανοεί ως επιθυμία να τον βοηθήσουμε, αλλά μάλλον αντιθέτως».

 

      Ο πατήρ Σιλουανός: «Ποτέ στις σκέψεις μου δεν υπήρχε αυτό. Δεν με ενδιαφέρει αν είναι Έλληνες ή Γάλλοι, ή Ρώσοι ή Εβραίοι. Σε όλους εύχομαι μόνο τη σωτηρία. Επίσης ποτέ δεν σκέφθηκα να υπερασπισθώ τη Ρωσική Εκκλησία. Με ρώτησε τι να κάνει, που να πάει. Του είπα από την προσευχή μου. Ανθρώπινα δεν γνωρίζω, που και ποιες συνθήκες υπάρχουν».
       Θεώρησα αναγκαίο να μην σας αποκρύψω το περιεχόμενο της συνομιλίας μας...

 

 

Σημ. ΛΜΔ:

        Από την περικοπή (Α), φαίνονται τα εξής: Οι γέροντες αν και γνώριζαν τις αδυναμίες των ανθρώπων του Ρωσικού Πατριαρχείου, έκλιναν υπέρ της υποστήριξής του, διότι ακριβώς η απομάκρυνση κάποιων προσώπων από την Αλήθεια δεν συνιστά γενική απομάκρυνση, δηλαδή αποστασία της εκκλησίας σαν συνόλου, και σκεφτόντουσαν περισσότερο τον κόσμο που υπέφερε στη Ρωσία, από τους άνετους πιστούς στη Δύση.

       Η Ρωσική εκκλησία δεν ανεκήρυξε σαν νέο δόγμα τα ανοίγματα του Σεργίου προς τους σοβιετικούς. Αντίθετα δεν ήρθη ακόμη μέχρι σήμερα ο αναθεματισμός των αντιχρίστων μπολσεβίκων, που έγινε από το μαρτυρικό πατριάρχη Τύχωνα και την τοπική σύνοδο της Ρωσικής Εκκλησίας στη Μόσχα τον Ιανουάριο του 1918. Ο τωρινός πατριάρχης (από τον Ιούνιο του 1990) Αλέξιος ο 2ος, στην Izvestia της 6-6-1991 αναφέρει: ..."Τώρα έχομε το ηθικό δικαίωμα να πούμε ότι η Διακήρυξη του μητροπολίτου Σεργίου έχει χαθεί στο παρελθόν και δεν μας καθοδηγεί πλέον..." Και μόνο από τη δήλωση αυτή φαίνεται πάντως ότι κάποτε σίγουρα υπήρχε πρόβλημα! Και μάλιστα πολύ σημαντικό πρόβλημα, το οποίο επειδή δεν έγινε επιτυχής προσπάθεια να αντιμετωπισθεί, εξακολουθεί να υπάρχει, σε βαθμό που ο Κύριος γνωρίζει.

       Δεν είναι εύκολο να έχεις πνευματικό ένα πράκτορα της KGB! Οι σοβιετικοί ήθελαν όλοι οι επίσκοποι, ιδιαίτερα του εξωτερικού, να αναφέρουν τα πάντα στις μυστικές υπηρεσίες. Βέβαια οι γέροντες Σιλουανός και Σωφρόνιος είχαν την δυνατότητα να παίρνουν "πληροφορία" από το Θεό για το τι έπρεπε να γίνει στις κρίσιμες στιγμές. Οι περισσότεροι πιστοί όμως περιμένουν από την εκκλησιαστική ηγεσία να τους καθοδηγήσει, γιατί δεν έχουν φτάσει σε τέτοια μέτρα.

          Εμας τους Έλληνες, και τους Αγιορείτες ιδιαίτερα, μας ενδιαφέρει όμως η παρατήρηση ότι "οι Αθωνίτες γέροντες (στη συντριπτική πλειοψηφία) δεν διάκεινται ευνοϊκά απέναντι στον Μητροπολίτη Σέργιο". Είδαμε σε άλλη θέση ότι τα εθνικιστικά θέματα συνήθως ερεθίζουν τους Σλαβικούς λαούς σε ακραία συμπεριφορά, εις βάρος άλλων Ορθοδόξων, και τι έλεγε για το θέμα αυτό ο γέροντας Παίσιος ο Αγιορείτης. Ας θυμηθούμε το φαινόμενο που αναφέρει ο Σμυρνάκης στην ιστορία του, οι Ρώσοι επί τσάρων ακόμη να ντύνουν χιλιάδες σαν μοναχούς και να τους στέλνουν στο Άγιο Όρος. Αυτοί περιφερόμενοι και εκτός Αγίου Όρους όπως στην Πόλη, που ήταν κόμβος πολιτικός και διπλωματικός, να εκθέτουν το μοναχισμό με την απρεπή συμπεριφορά τους.

       Αν όπως ομολογούν οι άγιοι γέροντες Σωφρόνιος και Σιλουανός οι πατέρες του "Ρωσικού" μοναστηριού είχαν την ίδια στάση με τους λοιπούς Αγιορείτες, να είναι αντίθετοι στην εισχώρηση της KGB στην εκκλησία, αυτό αποδεικνύει την ενότητα πνεύματος των Αγιορειτών που υπήρχε τότε εν όψει του κινδύνου της χρησιμοποίησης της Ρωσικής εκκλησίας για εξυπηρέτηση κοσμικών σκοπών, κάτι που θα είχε τον αντίκτυπό του και στο Άγιον Όρος. Και γενικά όχι μόνο τότε, αλλά και παλιότερα, όταν οι Αγιορείτες δεχόντουσαν πιέσεις εκκοσμίκευσης, υπήρχε ενότητα πνεύματος, και το φαινόμενο αυτό δεν άγγιζε τους αληθινούς μοναχούς σλαβικής προέλευσης που αγωνίζονταν φιλότιμα στο Άγιον Όρος. Υπάρχουν καταγραμμένα περιστατικά που αποδεικνύουν ότι και επί τσάρων, όπως και επί του σοβιετόφιλου Σεργίου, οι Σλάβοι μοναχοί του Αγίου Όρους στάθηκαν στο ύψος τους. Δεν ξέχασαν το σκοπό για τον οποίο μόναζαν, και υπερασπίστηκαν την πίστη από την υποτέλειά της στα κοσμικά συμφέροντα που ήθελαν να την αλώσουν.

      Αυτά μας υπενθυμίζουν ότι ακόμη και οι ευλαβείς ορθόδοξοι χριστιανοί δοκιμάζονται άγρια στις δύσκολες περιστάσεις, και χρειάζεται πνευματική ετοιμότητα και βία για να τις ξεπεράσουν θεάρεστα. Που θα σταθούν οι αιρετικοί ή άπιστοι; Όπως λέγει ο Απόστολος "εάν ο δίκαιος μόλις σώζεται, ο ασεβής και αμαρτωλός που θα φανεί;"5  Αυτές οι δοκιμασίες είναι "η μάχαιρα του πνεύματος", που ήρθε ο Χριστός να βάλει στη γη. Και από το παράδειγμα της Ρωσίας βλέπουμε άλλους να νικούν και να λαμβάνουν στεφάνους ομολογίας ή και μαρτυρίου, ενώ άλλους να πισωγυρίζουν, προδίδοντας την πίστη και τους συνανθρώπους τους.

 

      Είχαμε προηγουμένως αναφέρει για την "πληροφορία". Αν και ζούμε στον "αιώνα της πληροφορίας", τέτοια πληροφορία σαν του γέροντος Σιλουανού ελάχιστοι στην ανθρωπότητα διαθέτουν. Από την περικοπή (Β) φαίνεται ότι ο άγιος Σιλουανός δεν απαντούσε με ανθρώπινα κριτήρια, αλλά μέσω της προσευχής του, και της "πληροφορίας" από αυτήν. Αυτή είναι η τελειότερη μέθοδος για να μην κάνει κάποιος λάθος στις δύσκολες επιλογές. Αλλά δυστυχώς οι άνθρωποι σχεδόν ξέχασαν ακόμη και ότι υπάρχει τέτοιος τρόπος αλάνθαστης και άνευ μηχανημάτων πληροφορίας!

 

  

Φωτογραφίες, άνω, της Ι. Μονής Αγίου Παντελεήμονος Αγίου Όρους (26-8-2006)

 

Σημ 1: Δεύτερη έκδοση,  Έσσεξ Αγγλίας 2006.
Σημ 2: Στη σελίδα 236.
Σημ 3:

Την εποχή εκείνη η Ρωσική Εκκλησία χωρίσθηκε σε δύο παρατάξεις. Από τη μια βρισκόταν το Πατριαρχείο με επικεφαλής τον Μητροπολίτη Σέργιο, και από την άλλη ό Μητροπολίτης Αντώνιος που σχημάτισε την υπερόριο Ρωσική Εκκλησία της διασποράς.

Σημ 4: Στη σελίδα 267.
Σημ 5: 1η επιστολή αποστόλου Πέτρου Δ-18.

 

Κ Ε Ν Τ Ρ Ι Κ Η Π Ρ Ο Φ Η Τ Ε Ι Ε Σ Β Ι Β Λ Ι Α Δ Ι Α Φ Ο Ρ Α Ν Ε Α  Τ Α Ξ Η Ε Μ Ε Ι Σ

 

Νέα τάξη-Οικουμ-Ορθοδοξία  Τρομοκρατία  Τρομοκρατία+  Ασίζη  WCC  Ορθόδοξοι στο WCC-Φωτογραφίες   Ιράκ  Ορθόδοξοιαπικοί   Πάπας-Εβραίοι  Σεισμοί  2005  2006  2007